zaterdag 28 maart 2020

ideetjes voor de volgende weken...


Ik bouw een huis.  Een spel met kleuren, vormen en ruimtelijke begrippen.

MATERIAAL:
      Het werkblad met de mogelijke vormen voor elke speler
      Het werkblad huis voor elke speler. Zet in de linkerbovenhoek een groene bol en in de rechterbovenhoek een rode. (Deze kleuren gebruiken we in klas ook voor links en rechts)
      Een scherm (dit kan een ringmap zijn.)
      Kleuren.


SPEL:
1.    Plaats een scherm tussen de twee spelers, zodat ze elkaar niet kunnen zien.
2.    Bepaal welke speler begint.
3.    Speler 1 tekent de deuren en ramen naar keuze op zijn leeg huis. De speler kan hierbij ook inspiratie opdoen uit 1 van de voorbeelden.
4.    Speler 1 omschrijft stap voor stap hoe zijn huis er uit ziet.
5.    (vb: onderaan aan de kant van de Luchtballon staat een blauwe deur, naast de blauwe deur staat een rond geel raam ...)
6.    Speler 2 luistert goed naar de instructies van speler 1 en bouwt(tekent)  zo het huis van speler 1 na.
7.    Verwijder het scherm tussen de twee spelers en controleer. Hebben beide spelers nu exact het zelfde huis?


Bewegingsspelletje: yoga bewegingen.                                                   bron: Linde Vandaele, yogadocente

Stap 1: Laat de kinderen alle reeksen eens uitproberen.
Stap 2: Laat hen om beurt dobbelen. Dan zijn ze even juf of meester voor elkaar.
Stap 3: Ze kunnen mama/ papa erbij halen om het even samen te doen.
Extra: laat hen er een verhaal bij vertellen of verzinnen.



Brieven schrijven.

Jouw kleuter kleurde of schilderde misschien reeds al leuke kleurplaten in? Of misschien al veel mooie tekeningen gemaakt? Deze kunnen een leuke nieuwe bestemming krijgen door ze op te sturen.
Deze knutselwerkjes kan je met je kleuter opsturen naar opa, oma, tante, peter of meter. Of misschien naar een vriendinnetje of vriendje. Het is altijd heel leuk om een brief te ontvangen.

1.    Vraag aan je kleuter voor wie de tekening is.
2.    Schrijf of stempel “VOOR” voor en de naam van de persoon voor wie de tekening bestemd is.
3.    Schrijf of stempel “VAN” en de naam van jouw kleuter.
4.    De brief in de lengte leggen. Vouwen in de helft.
5.    De brief nog eens vouwen in de helft.
6.    In de briefomslag stoppen. Dicht kleven.
7.    Samen de briefomslag schrijven.
8.    Voorzien van een postzegel.
9.    Met de fiets of te voet naar de brievenbus brengen. 

Schrijfvaardigheid                                                          

SCHRIJFPATROON EI-vorm

Pasen is in aantocht, dan spreken we in de klas over alles wat hierbij komt kijken, zoals natuurlijk ook eieren…
De ei vorm: dit is een linksdraaiende schrijfbeweging: laat de kleuters eieren tekenen op een blad dat je aan de muur bevestigd, op de grond met krijt, met hun vinger in scheerschuim gemengd met wat verf…..
Belangrijk hierbij is dat de kleuter weet dat dit LINKSDRAAIEND
 moet getekend worden.
Zet gerust een linksdraaiende pijl naast ‘de oefening’ als geheugensteuntje.
Je kan de kleuters ook barstende eieren laten tekenen, zo hebben ze nog de zigzag schrijfbeweging erbij! 
Je kan de kleuters ook in de eerder getekende eieren kuikentjes laten tekenen die nog in hun eitje zitten.

Knutselen


Wat ook leuk is om te doen is met klei of zelfgemaakt zoutdeeg
kinderen te laten experimenteren. Ze kunnen een kip maken en
eieren,… Zo oefenen ze de rolbeweging, manipuleren ze deeg
tussen duim en wijsvinger….

Hoe zoutdeeg maken?
      2 kopjes bloem met 1 kopje zout en 1 kopje water te mengen.
      Water beetje per beetje toevoegen


Nog 1 activiteit die de kleuters ook heel leuk 
vinden. Laat ze op hun wijsvinger verf nemen en maak op een
rijtje afdrukken hiervan. Dan als dit droog is kunnen ze hier
leuke kuikentjes van maken door met een potlood of fijn stiftje
een snavel en pootjes te tekenen. Moeder kip kan je er ook bij
zetten door een vuistafdruk met verf te maken en deze dan ook
pootjes, een snavel, een kam… te geven wanneer dit droog is 

(bron: Krullenbol)

Hoe teken ik een …



Wij gaan op berenjacht.

Overal duiken er beren voor het raam. Misschien is het jullie ook al opgevallen tijdens één van jullie wandelingen of fietstochten? Ga je ook mee op berenjacht? Plaatsen jullie ook een knuffelbeer voor jullie raam?

Tijdens jullie berenjacht kan je beren ook tellen. Turven. Bijhouden met symbooltjes in een tekstberichtje op de smartphone. Sorteren volgens type knuffelbeer (beren, ijsberen, panda-beren, een ander diertje…) En op het einde van jullie resultaat vergelijken of tellen.

Veel zoekplezier alvast!

Wie er niet genoeg kan van krijgen kan het prentenboek nog eens lezen. (Ook te vinden op Fundels of op het internet)



Ps: Onze kleuters werkten dit thema uit toen ze bij juf Heleen in de peuterklas zaten. 😉

Vouwen


KNUTSELINSPIRATIE



 het ei wordt eerst gemaakt met schildertape, zodat je die er nadien makkelijk weer kan aftrekken...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties worden eerst gelezen door juf Sofie voordat ze worden gepubliceerd...